Nyheter längs Eddavägslinjen (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, April 29, 2019, 20:29 (1818 dagar sedan) @ Peter Bolin

- - - [Att det gick några turer med elmotorvagn även efter den 1 mars 1973] måste således ha inneburit att kontaktledningen fortsatte att vara spänningssatt även efter det datumet. Hur länge var den det?

Om jag minns rätt upphörde halvtimmestrafiken i samband med övergången till vintertidtabell den 27 augusti 1973. Då förlängdes busslinje 509 från Djursholms Ösby till Djursholms torg, och linje 616, som tidigare hade gått Stocksunds station–Lottagården, lades om till ringlinje via Eddavägen.

Pågick begränsad trafik med elmotorvagnar ända fram till augusti 1973? Stängdes kontaktledningen av helt efter halvtimmestrafikens upphörande?

Ja, så måste det ha varit. Rälsbussen måste få sin tillsyn under dagtid. Det gick inte att köra med den oavbrutet från fem på morgonen till midnatt.
/up

När det gäller det dagliga ”koncessionståget” under perioden 27 augusti 1973–31 december 1975 vill jag minnas att det till en början avgick kl. 13.52 från Östra. Sedan ändrades tiden till kl. 14.04 tror jag. Kan det stämma?

Kan nog stämma, men jag minns inte de exakta tiderna.
/up


Hela tråden: