Nyheter längs Eddavägslinjen. Framnäsviken (Bana)

av Peter Bolin, Monday, April 29, 2019, 20:57 (1822 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

* 1959-05-01. Djf är nedklassad från station till (håll- och) lastplats. De före detta infartssignalerna är kvar som huvudsignal vid lastplats. [Det ligger nära till hands att spår 2 (rundgångsspåret) har tagits bort, någon gång mellan 1954 och 1959, och att det som finns kvar av växlar i tågspåret är bara den som ansluter det sidospår som går till hamnen.]

Tack än en gång för en utförlig genomgång. Då var det sannolikt så att hamnspåret fanns kvar i maj 1968 men att rundgångsspåret var borttaget med undantag av den del av det spåret som var gemensam med hamnspåret. Det stämmer med mina egna minnesbilder från 1968. Någon växel vid den norra utfarten mot Eddavägen såg jag inte, men däremot såg jag växeln vid den södra infarten. Frågan är om den växeln var spärrad 1968 eller om det fortfarande gick att lägga tågväg till hamnen.

Efter att ha studerat Gunnar Ekevings sida och äldre bilder från platsen inser jag att rundgångsspåret gick i plan med huvudspåret. Det var bara hamnspåret som gick i svackan. Bortsett från den första resan med banan i maj 1968, då min mor och jag gick av vid Framnäsviken och på vid samma hållplats några timmar senare, åkte jag alltid hela vägen till Eddavägen, så några detaljstudier vid Framnäsviken utöver det som syntes från tågfönstret blev det aldrig.

Björn Alnebo var ute längs linjen och fotade en hel del under åren 1968–73 när trafiken sjöng på sista versen, men tyvärr verkar det inte som att han har någon bild i rätt vinkel vid Framnäsviken som visar hur det såg ut när hamnspåret fanns kvar. Finns det över huvud taget någon bra bild där hamnspåret i svackan syns bra?

/Peter Bolin


Hela tråden: