Spårval Finspång 1937. (Historiskt material)

av S-O Johansson, Tuesday, April 30, 2019, 00:58 (1795 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sp 4 var enda plattformsspår med utfart både mot Örebro och Norrköping. Vid persontågsmöten måste "det andra tåget" använda något av sp 1-3 och backas in eller ut via sp 8. Växlare åkte med, då stationen då hade enbart klotväxlar.

Enligt TÖJ/NÖJ tidtabellsbok 22 maj 1937 så gick genomgående tåg Norrköping - Örebro triangelspåret - spår 3 och genomgående tåg Örebro - Norrköping triangelspåret - spår 4. Tåg med slutstation Finspång från Örebro skulle tas in på spår 1 och tåg från Norrköping med slutstation Finspång på spår 4.
Undantag fanns, exempelvis tåg 6 till Örebro vid kl. 06,29 - 06,35 som togs in direkt på spår 4. Tyvärr framgår det inte om man avgick från samma spår men så bör ju fallet varit.
Mötet mellan tågen 50 och 51 söndagar får en att fundera. Tåg 50 ankommer Finspång kl. 22,47
och tas söndagar in på spår 4 via triangelspåret mot normalt direkt på spår 4. Kl. 22,50 avgår tåg 51 till Norrköping och då lämpligtvis från spår 4. Varför tåg 50 inte tas in på något av spåren 1 - 3 kan man undra över. Nu fick man stå och vänta på att 51 avgick eller också höll man på med växlingen via triangelspåret då.
Tåg 7 Örebro - Norrköping tas dock in på spår 3 och avgår kl. 21,26 efter att ha mött tåg 48 som ankommer kl. 21,20 på spår 4. Söndagar tas tåg 48 in på spår 4 via triangelspåret men tåg 3 har fortfarande spår 3.
Lite som man kan kan fundera över 82 år senare. Ingen hjälp finns att få i någon insruktion i tidtabellsboken.
1950 var det samma spårval som gällde.


Hela tråden: