Lappland-Express 1904 – Axellast på Stambanan 1903? (Fordon: vagnar)

av Mats Nilsson, Tuesday, April 30, 2019, 23:37 (1821 dagar sedan) @ BD

Nu är vi inne på ett intressant område som jag absolut inte behärskar.

I ”SJ 1856 – 1906”, Band II anges följande när det gäller rälsvikt;
Stockholm-Storvik, 1875; Järn, 32,35 kg/m
Storvik-Ånge, 1882, Järn, 27,77 kg/m samt Stål 27,27 kg/m
Bräcke-Sollefteå, 1886, Stål, 27,27 kg/m
Långsele-Boden, 1894, Stål, 27,27 – 27,5 kg/m
Luleå-Gällivare-Malmberget, --, Stål, 27,77 kg/m
Gällivare-Riksgränsen, 1902, Stål, 40,5 kg/m

I ”Lokomotiv & Tendrar 1/7 1904" finns följande data;
Kc, Högsta skentryck i tjänst: 11,6 ton, axel II
Cc, Högsta skentryck i tjänst: 13,3 ton, axel III
L, Högsta skentryck i tjänst: 12,0 ton, axel II, III, IV

Jag känner inte till och har inte hittat uppgifter om vilken belastning de olika rälsvikterna/materialen förmår bära. Det finns säkert många här på forumet som kan informera mig om detta och högst sannolikt är BD mycket kunnig i detta.

Dock så kvarstår faktum att ett Cc-lok drar Lappland-Express på fotot nämnt ovan.
Om banan söderöver ej bär en Cc kanske man har bytt loktyp under resans gång från Stockholm.
Det är väl högst troligt att loket byttes mer än en gång under tågets färd från Stockholm till Riksgränsen? Från Riksgränsen till Narvik var det väl dessutom ett Norskt lok med Norsk besättning som framförde tåget.

/Mats


Hela tråden: