Aspekter på kupévagnar (Historiskt material)

av Mattias Jansson, Saturday, May 04, 2019, 17:41 (1791 dagar sedan) @ Christer Brimalm


I litteraturen brukar man framhålla att det engelska systemet med egna kupéer kom sig av att man utgick från de hästdragna vagnarna och diligenserna, medan man i USA hade flodbåtarna som förebild och därför satsade på salongsvagnar med mittgång och dörrar i ändarna med öppna plattformar. En intressant och mycket trolig förklaring. Det brukar också framhållas att de olika samhällsklasserna var mera vana vid att blandas med varandra i det demokratiska USA än i det brittiska ståndssamhället. Ja, kanske det?

Det bör dock framhållas att systemet med isolerade kupéer fanns även i Tyskland och Frankrike mycket länge; ända in på 1900-talet tillverkades sådana vagnar i båda länderna, fast de sista decennierna mest för lokaltåg.
Frankrike var redan då ett betydligt mindre strikt klassamhälle, Tyskland var högst uppdelat men i vissa avseenden på ett litet annorlunda sätt än Storbritannien. Så klassaspekten spelade nog in, men man ska nog ändå inte dra hur stora växlar som helst på den, då tre inbördes ganska olika länder alltså alla tre körde med det systemet under bra mycket mer än ett halvsekel.


Hela tråden: