Söder om Mälaren I (Järnväg allmänt)

av Anders Wejryd, Monday, May 06, 2019, 15:18 (1810 dagar sedan)

De här gamla studenterna som jag skrivit för i två tidigare inlägg insåg dock att tåget numera går alltför snabbt mellan Stockholm och Västerås. Följaktligen åker de ståndsmässigt med SKÅJ på lördag den södra vägen - och behövde en beskrivning av denna tur. Här gäller samma reservationer om förenklade uppgifter, men förhoppningsvis kan texterna vara av intresse ändå.

En omväg till Västerås - söder om Mälaren
I årets Arosiensis finns en artikel om järnvägen omkring Västerås. Bröder och systrar som i vår anträder årsmötesresan till Västerås drabbas dock av att åka söder om Mälaren istället. Det tar lite längre tid och blir kanske mer meningsfullt som tågresa, gissar jag. Och så får ni meditera över Jan Myrdals ord om att skillnaden mellan Sörmland och Uppland utgörs av att Uppland är plattare, fulare, kallare och dyrare.
Årsmötesresan går med gamla Västra stambanan till Södertälje (ni åker alltså så som stambanebyggaren, överste Nils Ericson ville, han som såg till att Västra stambanan inte skulle gå förbi Västerås) där ni fortsätter mot Eskilstuna och sedan kommer till Västerås via Kolbäck. Sträckan Södertälje-Eskilstuna (Norra Södermanlands Järnväg) blev färdig så sent som 1895. Drivande var Nyby bruk, vid Eskilstuna, och Åkers styckebruk. Banan drogs billigt och delvis avigt. Skulle man till Mariefred fick man byta i Läggesta och skulle man till Strängnäs fick man byta i Åkers styckebruk. Mälarångbåtarna förblev länge tuffa konkurrenter både i Strängnäs och Mariefred. 1931 sätts banan i konkurs och staten får lov att ta över.
Sträckan Eskilstuna-Kolbäck befars på gamla TGOJ, Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar. Den här sträckan ägdes först av bolaget OFWJ, Oxelösund-Flen-Westmanlands Järnväg, och snutten från Rekarne och upp till Kolbäck kom till för att, förutom de tunga malmtransporterna från Grängesberg och andra gruvor i Västerbergslagen, få ner annan mera östlig bergslagshandel och –transporter till Sörmland, Oxelösunds hamn och stambanorna mot Göteborg, Malmö och kontinenten.
Från Kolbäck är det sedan vid årsmötesresan raka spåret på gamla Stockholm-Westerås-Bergslagens järnväg (SWB) mot Västerås. Här lär det ha varit som det gamla svenska hastighetsrekordet för ånglok på 137,5 km/tim sattes…


Hela tråden: