Söder om Mälaren II (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Monday, May 06, 2019, 20:53 (1810 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Tack för den fina presentationen av banorna runt Mälaren!
Jag har inget att tillägga om hastighetsrekordet för ånglok, men det kan mycket väl vara korrekt.
Att göra de nödvändiga om- och utbyggnaderna av Mälar- och Svealandsbanorna tog omkring tio år. De började efter att Banverket bildats 1988. Då fixade vi också till den ombyggda banan Ramnäs - Kolbäck med förbindelsespåret mot Västerås. Det sista vi gjorde var dubbelspårsbygget Kallhäll - Kungsängen, som blev klart 2001.
Sen dess har det också hänt mycket, framför allt i Strängnäsområdet och på sträckan Kallhäll - Stockholm, där ju utbyggnaden till fyrspår pågår. Bara på den delen får man räkna med ungefär 10 års total byggtid, vilket naturligtvis sammanhänger med det knepiga planarbetet i stadsområdet och samordningen med kommunala investeringar längs sträckan.
TGOJ bansystem togs över av Banverket vid dess start 1988, vill jag minnas.
Sven B


Hela tråden: