DJ H3 10 (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Monday, May 06, 2019, 22:34 (1788 dagar sedan) @ Hans B Keller

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

DJ H3 10 fick ett loknummer då det kom till HNJ. Kom det till HNJ eller SJ 1945. Efter några år så var alla H3 loken på Halmstad-Nässjö. Jag kommer ihåg loken, efter å ha rest med dem på HNJ och varit på kolabryggan i Forsheda och sedan de två till ångstötar när de gick fram till Forsheda station med "Fille" som stins


De tidtabeller jag har under tiden från lokens leverans tills att eldriften kom (från 1922, 1923, 1927, 1930, 1931 och 1939) går det hela tiden två snälltåg, dagparet går på BJ bara Göteborg - Mellerud och åter, medan nattsnälltågen gick till/från Kil varvid det alltså kopplades ihop/isär i Mellerud. Numren var också genomgående på både SJ på Västkustbanan, BJ, DJ och även NSB, men man bytte naturligtvis lok. I både Göteborg och Mellerud var det ju riktningsväxling så där var lokbytet dessutom ingen stor sak, och även om man teoretisk kunnat fortsätta en bit till efter Kornsjö så var sträckan Kornsjö - Oslo nog rätt lagom lång för ett norskt snälltågslok, och eftersom det ändå var tullvisitation fanns väl tid för lokbytet så det var nog helt naturligt även oaktat ägarförhållanden att byta lok i Kornsjö.

———-
Både dag- och nattsnälltågen Göteborg-Oslo drogs till/från Mellerud av BJ H3s. Loket gick sedan
som Pt vidare till/från Åmål med bara en C3b i kroken. Mellerud-Kornsjö drogs tågen av DJ H3
9-11. Från Kornsjö till Oslo användes NSB type 30 (2C-4). Detta gäller till elektrifieringen
under 1930-talet. Sedan blev det ellok BJ Ds och DJ Dk. På norska sidan blev elen klar
först efter 9 april. Där användes bl.a. NSB el-5 och el-8 samt DRB E-32.

Efter 1939 gick DJ H3 bara i godståg på DJ.

Och inte ens det kanske. I 1945 års tjtdt framföres lokal och fjärrgodstågen av Dk och O lok och snälltågen av Dk eller Ds lok. Det loket som köptes in från SJ och som tillhört UGJ,vad hade det för nummer? Det skrotades väl vid elfieringen. Det benämndes väl också H3.


Hela tråden: