Bl a MLJ-lok i Limhamn i modern tid (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, May 08, 2019, 01:26 (1815 dagar sedan) @ Bobo L

På följande sida finns en mängd bilder från mestadels MLJ:

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/browseItems?categoryId=11707&categor...


På flera bilder figurerar dels Ub-lok med avmonterade strömavtagare, och dels flera lokomotorer typ Z64, Z61 och Z43/49 (utöver banans egna lok). Vad gjorde de loken där? Skrotning?


T ex på dessa bilder:

Lokomotorer

Här har man för identifiering god hjälp av Industribaneföreningens loklistor, uppdelade på tillverkare av lok som har använts i nån form av industritjänst:


https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58824&index=277&tot...

Denna bild visar MLJ lokomotor nr 10 med den sista lokomotorn i Z61-serien, byggd som tillv-nr 260 1957 av Kockums för eget bruk. Troligen aldrig märkt utvändigt med nr. Med havererad riktningsväxel överförd 1987 till dåvarande KLJ, dåvarande mf Klippan-Ljungbyheds jvg= nuvarande FVJ, Föreningen Veteranjärnvägen. Skrotad 2008.


https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58847&index=254&tot...

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58852&index=249&tot...

På dessa bilder syns även tydligt att MLJ:s eget Z64-liknande lok inte är likadant som SJ:s litt Z64. Vilka modeller var dessa respektive typer?

Överst syns de båda MLJ 13 och 14, kan nån se vilken som är vilken?
Bakifrån ser 10 och 12 ganska lika ut, troligen 12 som är närmast 13-14:

14 Deutz 55228/1953 fd SJ Z64 346. 1992 MLJ, 2008 Benders, Bålsta
13 Deutz 56330/1956 fd SJ Z64 387. 1992 MLJ, 2008 Benders, Bålsta
12 KVAB 51/1942 fd SJ Z49 123. 1981 tjänstefordon, 1991 MLJ, 1993 SRS, 2002 skrot
11 Deutz 55626/1953, levererad 1954. Också till KLJ, kvar, defekt.
10 Kockums 187/1952. 1994 SRS Spårteknik, 2008 Hörbys JM Entreprenad
1 Nohab 263/1888, efter diverse äventyr till KLJ/FVJ 1993, kvar, fungerande

Vem vet vad som hände dem som inte är skrotade enl ovan och när ev överföring till FVJ skedde?

Förutom att MLJ 11 inte är ombyggd med ny hytt och ev ny Scania-motor som 13-14 så är den stora skillnaden att den är tryckluftstartad, vilket kräver viss skrymmande stationär utrustning förutom förstås att det är en fördel att maskineriet är komplett för övrigt, viss osäkerhet tydligen där.

Anders Lundqvist/SkJ har tydligen tagit någon av MLJ-bilderna, men även Uno Pettersson/KLJ-FVJ har många bilder från MLJ. Månne någon av dessa fotografer också står bakom de foton där ingen fotograf anges? De kanske i så fall också vet när bilderna togs?
/CEO


Hela tråden: