Kockums-lokomotorer till Klippan (Järnväg allmänt)

av Olof W, Wednesday, May 08, 2019, 13:41 (1787 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tack Göran för klargörande! Den lokomotor som också kom med var Kockums tillv-nr 148/1945 som är en teknisk lillasyster till den stora nr 124/1940, SJ Z69 106, alltså dieselelektriska med Frichs-diesel 115 resp 290hk enl SJ Str 77, 295hk enl "Industrilok i Skåne", det står 170hk i IBF-listan vilket måste vara fel. Den kom 1977 till det då Kockums-ägda fd Helsingborgs Varfs AB, reparationsvarv sedan det sista nybygget 1965. 1985 åter till Kockums i Malmö och sedan till KLJ 1987 (när Kockums köpte SJ Z49 157, Kockums 142/1945, som troligen var enklare att hålla i fungerande skick), och alltså hämtat till Klippan 1989 där den lär ha varit igång vid något tillfälle, men ställdes sedan av och står där fortfarande, tyvärr i vandaliserat skick och tillgängligt för seriös intressent. Annars hotar skrotning.
/CEO

Var det licenstillverkade Frich loket 148/1945 någonsin igång i Klippan i den bemärkelsen att det rullade eller var det bara motorn som var igång?
Jag har för mig att jag hört något om elfel som uppstått redan hos Kockums eller i Helsingborg. Hos Kockums var kompetensen inom Frichs elsystem då inte mycket större än hos KLJ.

/Olof


Hela tråden: