NOJ på 1940-talet - dubbla lok (Historiskt material)

av Kent Hedqvist, Thursday, May 09, 2019, 08:53 (1804 dagar sedan) @ bosc

Inför förstatligandena lät SJ göra journalfilmer om de banor man skulle ta över. Detta är en av dem. Med dåtida teknik filmade man under någon vecka och klippte sedan ihop så att man till synes följde ett tåg över banan. Det blir då ofta så att tågen på filmerna byter både lok och vagnar under färden.
I den här sekvensen ser man först tåget vid ankomst till Eksjö draget av NOJ lok nr 27, senare SJ L4 1777. Vid avgången lite senare ser man inte det dragande loket, men längst bak går NOJ 32, fd SJ G7 803. Om det är kopplat till tåget eller bara skjuter på kan man inte se.
Just den här scenen har jag disskuterat med lokföraren Carl-Eric Cederberg i Nässjö. Han körde bl a på fd NOJ från 1946. Han menade att så här gick det normalt inte till. Det behövdes inte två lok och förfarandet hade han aldrig upplevt. Om man av omloppstekniska skäl skulle köra 32:an till Nässjö skulle den gå som ensamt lok eller koppla i godståg. Att gå som pålok till Nässjö i persontåg är av säkerhetsskäl inte troligt. Lok 32 hade lägre sth (60) än persontågets tidtabellsenliga hastighet och skulle sinka detta oavsett om det gick kopplat eller som pålok.
Det kan vara så att man lät 32:an skjuta på lite vid starten som en filmeffekt.

Kent


Hela tråden: