Smalspåriga personvagnar: VÅHJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, May 12, 2019, 21:25 (1809 dagar sedan) @ Johan O

Sommarvagnar
Redan från början har man sommarvagnar byggda på N-vagnar. Som det framgår av bilden nedan är det en rätt enkel konstruktion, ett tak på stolpar och ett öppet ramverk utan väggar.

[image]
Tack vare den berömda operasångerskan Kristina Nilsson finns en ovanligt bra bild på en av sommarvagnarna i ursprungligt skick, vi kan till och med förlåta henne för att vagnsnumret döljs. Bilden uppges vara tagen i Åseda, dvs tidigast år 1902.

Vid invigningen av banan till Åseda finns åtminstone två sommarvagnar med brädklädda väggar (se bild i första inlägget). Tio år senare, när banan invigs till Virserum, finns åtminstone en av sommarvagnarna kvar.

[image]
Sommarvagnen VKJ N 92 i Hultanäs vid invigningen av sträckan Virserum-Åseda år 1910. Notera handtag och fotsteg på vagnens gavel, då den saknar insteg från sidan. Finkan F 18 är levererad från VABIS inför banans förlängning till Virserum.

[image]
Samma tåg som ovan, nu i Mosstorp. Här syns tydligare Vabis-vagnarna 10 eller 11 och därefter BCo 3.

Vi har som för många andra banor inte kunnat hitta någon dokumentation kring sommarvagnarna med lösa reden, inte ens för N 92 som ju figurerar på bilderna. Däremot dyker sommarvagnarna upp i en sammanställning av bolagets Miö under rubriken ”Underhållsbehov 1926”

”De förut använda sommarvagnarna äro uppruttna och får jag föreslå att å en af våra längsta godsvagnar bygga upp en korg som kan lyftas den under vintermånaderna, denna vagn skulle hafva 36 sittplatser och kunna utföras för en kostnad af cirka 1500 kr.
För att kunna medhinna detta arbete anhålles om svar senarast.”

Så blir det också, på NN-vagnen 224 byggs en ny ”modernare” sommarvagnskorg som åtminstone avses kunna lyftas av på vintern. Notabelt är att den korg som byggs är nära nog identisk med de KVAB-byggda sommarvagnar som levereras till Kalmarbanorna år 1914. Vi har dock inte lyckats hitta någon eventuell beställning i KVAB-arkivet. Är det någon som vet mer?

Vagnen är försedd med kamin och bör därför ha kunnat användas även under höst och vår. Det är dock oklart hur länge vagnen används i persontrafiken, på vagnkortet från 30-talet står det att den används för förvaring av gengasved!

[image]
Sommarvagn CNN 224 i Växjö år 1937. Finkan är troligen G 26 som tidvis användes som F-vagn. Till vänster ses ena änden av en av Kalmarfinkorna F 156-158.

År 1944 byter SJ underredet mot en av de äldre N-vagnarna varvid korgen kortas av och byggs om. Den överlever in på sextiotalet och används i ombyggt skick av växlingspersonalen i Växjö.

[image]
Resterna av korgen från CNN 224 som SJ-vagn. I samband med bytet av underrede kortar man av korgen, även den stora lastöppningen tillkommer vid denna tid.


Hela tråden: