Smalspåriga personvagnar: VÅHJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, May 12, 2019, 21:25 (1809 dagar sedan) @ Johan O

Resgodsvagnar
Banans första två resgodsvagnar, Få nr 20 och F nr 21, anskaffas från Ljunggrens i samband med bygget år 1895. Fem år senare köps två finkor från Hässleholm, nr 23 och 24. Vagnarna är av en ovanlig typ då tjänstekupén har fönster men plattform saknas. Redan år 1901 tillkommer nästa vagn, ångfinkan nr 22, även den från Hässleholm.
År 1900-1906 förstärks resgodsvagnsparken av G 26 som används som F-vagn. Vagnen används även en period under 1920-talet som F-vagn.

[image]
Denna bild visar en resgodsvagn som verkar ha varit ångfinka, då vi antar att luckan i panelen till vänster om dörren är ett fd vattenintag. Det är då sannolikt F 22 som kring år 1920 får ångpannan demonterad.

[image]
En av de fåtaliga bilderna som lite bättre visar någon av banans ångfinkor är tagen i Växjö år 1940, alldeles innan banan övergår till SJ. Från vänster syns BCo 3, Co 5 ombyggd med nytt tak från år 1926 och ångfinkan nr 20.

Littereringen av banans resgodsvagnar och ångfinkor under dessa år är inte lätt att reda ut. När man år 1902 redovisar vagnparken anger man ”packvagnar lit. F och G. n:ris 22-24”. Vad som är vad har vi inte kunnat utröna. När man fyra år senare åter rapporterar till Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen är nr 23 och 24 G-vagnar. Vi kan dock konstatera att detta fenomen även förekommer på ett flertal andra banor.

I samband med utbyggnaden till Virserum levererar VABIS tre större finkor med länkaxlar, nr 17-19, varav nr 19 är ångfinka.

Två ytterligare leveranser sker i samband med färdigställandet till Hultsfred. Från Görlitz i Tyskland köper man år 1920 en ångfinka tillsammans med personvagnarna och från Kalmar Verkstad levereras tre kraftiga vagnar, nr 156-158, år 1923. Då VÅHJ saknar tillräckligt med pengar vid leveransen får man låna av VAJ och lämna vagnarna som pant.

[image]
Det är svårt att hitta en bra bild på Görlitz-finkan nr 32 från privatbanetiden. På denna bild från Älghult samband med invigningen av ÖVJ/RÄJ år 1922, ses troligen vagnen som andra vagn i det flaggprydda tåget. Notera även vagnarna på det bortre spåret. Finkan bör vara någon av VÅHJ G/F 23-24 och personvagnen sannolikt VÅHJ C 7.

[image]
Del av BCo 3 och en av Kalmar-finkorna i Växjö före 1935. Finkorna har från början fönster i skjutdörren men dessa försvinner senare, kanske under SJ-tiden. Någon som vet?

[image]
En särling blir F 310, ÖVJs gamla finka som kommer till VÅHJ år 1933. Bilden föreställer VÅHJ lok 5 med persontåg i Växjö år 1938. Först i tåget går F 310.


Hela tråden: