SRJ Co 90-94? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, May 15, 2019, 09:59 (1780 dagar sedan)

År 1937 levererades fem personvagnar, nr 90-94, från Bautzen till SRJ. Bilder av Co 91 återfinns i boken Roslagsbanan 100 år från 1985. Här ser man vagnen dels under belastningsprov, dels klar för leverans från fabrik. Just leveransfotot intresserar mig då man här ser ett vagnstak med endast de senare så vanliga SRJ ventilerna (?) på taket, bildtexten anger för övrigt; "...med ångvärme och gasbelysning".

Redan 1948/49 byggdes samtliga fem vagnar om med bland annat inbyggda vestibuler. Två intressanta bilder av dessa ombyggda vagnar återfinns på Samlingsportalen.

[image]

En närbild av nr 90 är bilden som gör mig nyfiken

[image]

Här ser man gaslampkåpor (?) och möjligen även en blandare på taket förutom SRJ ventilerna.

Hur kommer det sig att leveransbilden från 1937 och ombyggnadsbilden från 1948 skiljer sig så markant avseende takutrustningen? Bokens bildtext anger ju att vagnarna var utrustade med ångvärme och gasbelysning vid leverans men ingen sådan syns på leveransfotot, kan detta monterats först efter leverans i Sverige?

Har svårt att finna bilder på vagnarna under sin tid vid SRJ 1937-1948, alltså före ombyggnaden för att finna svar på min fråga.

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: