Västervik, 18/8 1984, 4 bilder (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg @, söndag, maj 26, 2019, 11:11 (118 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för en fin återblick från svunna dagar Ulfe, gamla NVHJ 22 (SJ L18p 3147) enda kvarvarande ångloket från banan i sin forna glans. Den maskinen var startskottet och drivkraften till dagens TJF där målsättningen var att få den i driftsdugligt skick och vi lyckades över förväntan att färdas med gammal NVHJ material till stor glädje för oss i den ursprungliga saliga blandningen av entusiaster, och detta har vi att tacka förre signalreparatören Wilhelm Häggström som på eget bevåg lyckades rädda lite kvarvarande NVHJ material åt eftervärlden. Den maskinen har gjort ett riktigt hästjobb i föreningen under drygt 50 år i föreningens skötsel och har bl.a varit mitt lilla kärleksfulla skötebarn under alla åren. Utan detta lok hade enligt min mening aldrig föreningen existerat idag då vi endast hade en önskan att spara ångtåget till eftervärlden.
De övriga bilderna visar sammansättningen i tåg 2154 Vk-Vö med avg. Vk 90.00 och bestod av Yp 893-881-900 som jag körde i Vk tur 2152. Yp 900 ägdes redan då av TJF som inköpte den efter en stor kollision tidigare och iordningsställdes av föreningen och uthyrdes till SJ som hade ett stort behov av rullande mtrl sista året innan nedläggningen. Tycker mig skönja en känd tåg-entusiast på plattformen Yngve Nilsson i blå trenshcot, han återfinns på samma plattform även idag i Vk när Kustpilen ankommer, snacka om järnvägsintresse. Som sagt mycket trevliga bilder från de sista dagarna med smalan i SJ regi.
Palle i Vika.:-)


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum