Västervik, 18/8 1984, 4 bilder (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg @, söndag, maj 26, 2019, 12:10 (118 dagar sedan) @ jhje

Visst är väl bangården ombyggd?

Mycket ombyggd verkligen. Dp Vk har idag system H och är utflyttad strax bortom Jenny stn. där linjen övergår i sytem R mot Lp. Sträckan ut mot Vbä är idag system M bortanför Jenny mot Hf. Så dp Vk har inkommande linjer med blandning av system R-H-M, ganska unikt mao. Fjtkl i Nr styr hela dp Vk. Spår 1 har ej längre tre-sken och slutar i en stoppbock i plattformsänden. Spår 2 är den normala vägen in till Vk och angör även till bangården samt till industrispåren djuphamnen men dessa spår används ej längre för tågrörelser. Spår 3 leder in till 891-bangården via en ny plattform och normalspårsfordon kan även de tas in via spår 3 men endast med korta tåg då det står en S-tavla strax innan en entungad växel som avleder smalan upp till deras bangård och stallar/verkstad. Den gamla rälsbusshallen i bildens bakgrund är riven sedan många år och ingår nu i en stor bussangöringsparkering. Det gamla godsmagasinet revs också i samband med ombyggnaden och gamla tågx förvandlades till bx där KLT nu huserar med fikarum för busspersonalen.
Palle i Vika.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum