SRJ 85? (Fordon: vagnar)

av Sven A, Sunday, May 26, 2019, 17:51 (1790 dagar sedan) @ Ola Ahlström

På Digitalt Museum finns en bild av två SRJ personvagnar där den vänstra har nummer 85 läsbart.

https://digitaltmuseum.se/021018339645/stockholm-roslagens-jarnvagar-srj-personvagn/med...

När jag tittar på SRJ vagnsförteckningar finner jag nummer 85 som en av de 15 vagnar som levererades 1954-56 från ASJL/ASJA men som inte stämmer överrens med vagnen på fotot.

Efter en stunds funderande kommer jag fram till att vagnen på bilden kanske har ett tresiffrigt nummer, alltså efter Statens övertagande. Då är väl bara två vagnar aktuella?

Fd DHJ nr 1 som vid förstatligandet fick nr 858
Fd DHJ nr 9 som vid förstatligandet fick nr 859

Vilken av dessa två vagnar visas på bilden? Rent av är det kanske en annan vagn än någon av dessa två?

Så, tidigare gick det enkelt att länka till bild från Samlingsprotalen men jag klarade inta av att göra detta från Digitalt Museum, hur gör man? På samlingsportalen fanns anvisningar om hur bilder fick användas men jag har svårt att finna liknande på Digitalt Museum, vad gäller?

Ola Ahlström
Malmö

Det är iaf ingen av fd DHJ vagnarna, för spartansk.
Jag skulle gissa på någon av Djurholmsbanans släpvagnar, men numrering stämmer som sagt inte...
Djursholmsbanans släpvagnar


Hela tråden: