Fynd på bygdeband - Var det värt att offra BJ 29? (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, May 29, 2019, 17:07 (1792 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bilden bör vara senast tidigt 1890-tal, inga boggivagnar syns.
På bilden har Ba-loket hytt. Hur snabbt efter leveransen sattes dessa på? Mer än en vinter borde det väl inte dröjt.
Bild KDAJ07454 Visar prinsen med hytt, troligen då loket fördes över till muséet.
https://digitaltmuseum.org/021018124640/statens-jarnvagar-sj-b-43-prins-august/media?sl...
På bild KDAF04829 är den gamla hyttfronten kvar, men hytt och tenderfront borta.
https://digitaltmuseum.org/021018170135/statens-jarnvagar-sj-bb1-43-prins-august/media?...
Om minnet inte skämtar aprillo, såg loket ut så vid inspelningen av "Kronans rallare".
Kom de runda fönstren till vid renovering med pannbyte inför 100-årsjubiléet?
(Modellbygge pågår, blir troligen nuvarande utseende. andra etsförsöket väntas snart hem.)


Under renovering i Tomteboda 1938
På Stockholm C 1938
Med nr 3 1942
Med nr 3 1955
Efter rekonstruktionen 1956

M.v.h.
Ola

[image]

På väg till slakt.
Pannan kom senare att läggas in i SJ nr 3. Vid den tiden fanns nog ett levande hat/avsky för BJ inom SJ ledning.

Nog hade det gått att nytillverka en panna till nr 3. I Norge lät man nytillverka panna till loket Caroline.

[image]

[image]


Hela tråden: