Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev något. (Historiskt material)

av Bengt Löfgren, Friday, May 31, 2019, 17:56 (1785 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Namnen Bränninge och Kummelby lever av någon anledning kvar idag som namn på sk "kryssstationer" i Storstockholmsområdet. Någon som vet varför de namnen togs till användning igen?

Troligen då de var lokalt förankrade, ett ortsnamn kan ju finnas på flera håll i landet.
Det fanns t ex ett tredje Bränninge, nära Habo stn i Jönköpingstrakten. Ett andra östgötskt "Kummelby" fanns nära Hogstad på Hästholmenbanan. Min källa "Svenskt Ortslexikon 1974" nämner
dock inte K. i stockholmstrakten.

Ortslexikonet utgavs gemensamt av de tre s k trafikverken, Järnväg, Post och Tele och innehåller vissa sådana data. Jag räddade mitt ex ur en papperskorg vid en kontorsnedläggning.
Finns idag något motsvarande på nätet?

Detta föranleder mig att ställa en fråga.
För till exempel Karlskoga och Degerfors finns väl etablerade och för åtminstone för den äldre lokalbefolkningen väl kända och fortfarande använda förkortningar:
Karlskoga: Kga
Degerfors: Dfs
Jag har inte lyckats utröna ursprunget till dessa förkortningar. Jag kan tänka mig att det något av de äldre "verken" som ligger bakom.

[link=https://www.google.se/search?source=hp&ei=5E3xXLX7NuyUmwXxhr3AAw&q=kga+dfs&oq=kga+dfs&gs_l=psy-ab.12...1658.4539..5081...0.0..0.82.411.7......0....1..gws-wiz.....0..0j0i131j0i10j0i19j0i22i30i19j33i160.EwtEzWYJi1Y]Exempel[/link]


Hela tråden: