Lidköping-Håkanstorps järnväg (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, June 01, 2019, 13:11 (1790 dagar sedan)

På Samlingsportalen hittar jag denna bild;
[image]

Samma bild finns på Digitalt museum och då mer högupplöst
https://digitaltmuseum.se/021018123715/lidkoping-hakantorps-jarnvag-hlj-blandat-tag-vid...

Bildtexten på Samlingsportalen säger
L.H.J. Blandat tåg av äldsta typ vid Lovene station foto från år 1890

Så till min fråga;
Vid trafikstarten 1877 fanns sex personvagnar vid LHJ, två andraklassvagnar och fyra tredjeklassvagnar (senare tillkom liknande vagnar, 1906, från den då breddade Ulricehamns järnväg). Nu förkom ju en viss samtrafik och utbyte mellan banorna på Västgötaslätten men om vi utgår från att vagnarna på bilden tillhör LHJ vagnsleverans från 1877 framgår viss utseendeskillnad (se den högupplösta bilden) mellan vagnarna. Alla tre vagnarna skiljer sig något åt (dörrhandtag?) men främst är det den bakre personvagnen som har raka sidor medan de två andra har insvängda. Därmed uppkommer frågan varför?

Är det olika tillverkare (Kristinehamn, Norrköping) för personvagnarna från 1877?
Är det andra personvagnar på bilden än LHJ urspungsleverans?
Kan det vara så att bilden visar 2:a respektive 3:e klassvagnar, därav skillnaden på vagnskorgarna?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: