Ur A Erikssons annotationsbok 16 - 30 juni 1969 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson ⌂ @, Ockelbo, måndag, juni 03, 2019, 15:18 (23 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Tack för den redogörelsen.

I de här fallen var det nog fråga om styckegods, dvs en mindre mängd.

Av vad du skriver kan man alltså låta krutvårdaren med sin brandsläckare åka på loket vad jag förstår. Eftersom motsvarande tåg till Vännäs har konduktör kanske det finns en F-vagn i tåget och det kan vara en lämplig vagn om man vill ha uppsikt över godset.

Det är en period här med krutvårdare ganska ofta på Vännäs - Lycksele och även åt andra hållet. Nån som vet vad det kan vara som skickas så här åt båda hållen. Jag gissar att Vännäs inte är slutstation utan kanske då Umeå.

F ö fanns ett stort hemligt militärförråd utanför Storuman. Man hade växling dit men jag har inget minne av krutvårdare eller kruttåg där.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum