Smalspåriga personvagnar: Vetlandabanorna (HvSJ & HvMJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O @, måndag, juni 03, 2019, 21:57 (13 dagar sedan) @ Johan O
Redigerad av Johan O, måndag, juni 03, 2019, 22:19

Resgodsvagnar
När den första materielen köps får de täckta vagnarna nummerserien 11-20 och de båda F-vagnarna som anskaffas inför trafikstarten får nr 16 och 17. Liksom de äldsta personvagnarna anges de i fordonslistorna vara ”Från byggnaden”. F 17 blir redan år 1904 nedklassad till G-vagn. Vi vet tyvärr inte hur vagnarna såg ut, men möjligen kan en av dem ses till höger på bilden nedan:

[image]

År 1896 anskaffas en resgodsvagn från Ljunggrens. Den ursprungliga serien är fylld varför vagnen får nummer 9.

[image]
Några bra bilder på resgodsvagnar har vi inte hittat, men här är åtminstone en bild på halva HvSJ F 9 i Vetlanda. Vagnen har uppenbarligen genomgångsdörr och lite ålderdomliga ventiler.

[image]
En fantastisk bild av vardagen på VJ, fångad i Järnforsen år 1938. Personvagnen är BCo 6 och finkan möjligen F 9. Observera loket som tar vatten vid vattentornet.

När en fjärde resgodsvagn anskaffas år 1903 finns inga lediga nummer kvar i närheten av de andra täckta vagnarna, så denna får istället nr 82. Tyvärr har vi varken lyckats hitta var vagnen tillverkades eller hittat några bilder på den, men att döma av en skiss på inredningen är det en standardfinka med plattform i ena änden.

[image]
Denna bild från Gårdveda år 1920 visar förutom en av BCo 6 eller 7 en av de bromsade finkorna, sannolikt F 9 eller 82.

År 1907 köps en sista resgodsvagn, F 90, tillverkad av lokala Vetlanda Snickerifabrik och Mekaniska verkstad. Vagnen har vid leveransen plattformar i båda ändar.

[image]
[image]
Tyvärr är inte denna bild från Järnforsen den bästa, men bilden är ändå intressant eftersom den visar HvSJ F 90 i ursprungligt skick.

Samtliga personvagnar på HvSJ har egen uppvärmning, varför man inte har något behov av ångfinkor.

HvMJ har bara en enda resgodsvagn, nr 520. Vagnen är fd HvSJ G 19 som man övertagit redan under byggtiden. Den byggs år 1907 om till resgodsvagn med ångpanna för uppvärmning av de båda begagnade personvagnarna som inköpts. Personvagnarna förses senare med eget värmesystem, varför 520 redan någon gång mellan 1913 och 1925 återgår till att vara G-vagn.

Slopningar
Förutom HvSJ CD 5 finns alla övriga personvagnar kvar ända in på 1940-talet. Det är först när banan får sina rälsbussar som de allra äldsta vagnarna, nu över 50 år gamla, kan slopas.

Vagn nr 1 blir någon gång runt år 1944 omändrad till öppen tjänstevagn för Bm (Banmästaren). Korgen säljs och blir uppställd som sommarstuga i Äntsebo norr om Järnforsen.

[image]
Vagn nr 1 som sommarstuga i Äntsebo. Korgen revs omkring år 2000. Foto: Ola Almquist.

Vagn nr 3 blir ombyggd till öppen godstralla år 1945.

Vagn 4 blir redskapsvagn för Banavdelningen någon gång efter år 1941. Vagnen får troligen behålla sin korg eftersom den anges vara ”sluten”.

Underredet från vagn 510 säljs år 1945 till Borohus i Landsbro tillsammans med ett flertal äldre godsvagnar.

Kanske blev även korgarna från HvSJ 3 och HvMJ 510 sålda?

SJ-tiden
Trots att flesta av de allra äldsta vagnarna slopas strax före förstatligandet är det en ålderdomlig skara vagnar som tas över av SJ år 1946, med modernaste vagnen levererad år 1906.

HvSJ CD 2 skrotas redan året efter förstatligandet utan att ha blivit ommärkt. Även den Vabis-byggda BCo nr 6 slopas och skrotas år 1947.

[image]
En bild på HvSJ CD 2 tagen troligen inför förstatligandet. Vid slopningen har vagnen fortfarande bara stearinljus som belysning.

Vagn 500 blir omgående sänd till KVAB för att bli omkorgad och året efter förses även fd BCo 7 med ny vagnskorg hos KVAB.

Den märkliga CDFo 501 övertas visserligen av SJ, men slopas redan året efter. Den finns kvar i förteckningarna som icke ommärkt och skrotas först år 1953.

[image]
Tyvärr vet vi inte när bilden är tagen, men troligen är CDFo 501 avställd på denna bild från Vetlanda.

I underlagen som skickas in vid förstatligandet framgår att samtliga F-vagnar används som G-vagnar. HvSJ 90, den modernaste finkan blir dock utvald som lämplig F-vagn och byggs om av KVAB år 1947. Vid ombyggnaden tas den bakre plattformen bort och korgen förlängs. Ventilerna ersätts dessutom med fönster.

HvMJ 520 blir aldrig inregistrerad som G-vagn hos SJ och försvinner ur Särtryck 77 året efter övertagandet. Har den således blivit tjänstevagn? Övriga fd resgodsvagnar från banan slopas som G-vagnar år 1958.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum