Ställverk på Malmö F? -- besynnerligt (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Wednesday, June 05, 2019, 22:18 (1759 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det fanns semafor/semaforer och en ställbock eller vevapparat.

Det enda underlag jag hittar nu är en skrivelse från signalingenjören i Malmö, daterad januari 1955, där han skriver att signalsäkerhetsanläggningen vid Malmö F har ändrats p g a spårändring. I februari samma år skriver trafikinspektören om att de mekaniska ledningarna till semafor B bör läggas i trumma så att snubblingsrisken för växlingspersonal minskar. Det framgår också att minst en växel var förreglad (låst) via säkerhetsanläggningen.

Detta är ju både besynnerligt och intressant. Jag har alltid trott att Malmö F bara var en taxepunkt och bangård för färjetrafiken till Köpenhamn, att alla spår var sidospår där och att all trafik mellan Malmö F och (övriga) Malmö C skedde som växling. Kan man verkligen ha kört tåg mellan Malmö C och Malmö F? Eller, om det ändå var fråga om växling, användes ändå semaforer enligt undantag från säo? Vad stod det i tidtabellsboken del A?


Hela tråden: