Tomteboda rangerbangård 1933. Elände (Järnväg allmänt)

av Leif B, Friday, June 07, 2019, 14:56 (1775 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Här på Digitala museet finns en bild över Tomteboda bangård 1933. Sedan sju år är Västra stambanan elektrifierad liksom linjen till Hagalund. På bangården ses bara två spår ha kontaktledning men längst bort mot Karlberg syns bryggor för densamma.
Hur hanterades godstågen då och när elektrifierades denna bangård helt?
/tell


Nu gissar jag:

Det fungerade som många kombiterminaler gör idag, endast "änden" av spåren har kontaktledning och där hämtar loken de färdiga tågen. Växling sker med andra lok.
Ankommande godståg från VSB togs in på något av de elektrifierade bangårdsspåren.

/TKO


Eller snarare el-ände. Så här såg det ut i södra änden av bangården:
https://digitaltmuseum.org/021018148009/tomteboda
https://digitaltmuseum.org/021018182336/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...
https://digitaltmuseum.org/021018182345/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...


På den bild som finns i ursprungsinlägget verkar det finnas två genomgående elektrifierade spår längst österut på bangården. På de tre senare bilderna har åtminstone jag svårt att se dessa... Är bilderna tagna vid olika tidpunkter?

/TKO

Eftersom det är snö på den ena bilden men inte på den andra så är de uppenbarligen tagna vid olika tillfällen men vilken som är äldst vet jag inte.

På snöbilden finns det kontaktledning på spår 1 (om de vara numrerade så, men i vart fall det östligaste spåret, närmast stationshuset). Man ser visserligen bara en stolpe men tråden fortsätter. På sommarbilden ser en rad stolpar längs spår 1 som sedan försvinner bakom lokstallet, så det stämmer mellan bilderna.

På sommarbilden ser man också en stolprad mellan spår 4 och 5 men den saknas på snöbilden. (De spår som bör varit till för ankommande godståg.)

Snöbilden är också lite märklig eftersom det inte syns några stolpar att spänna av kontaktledningen som verkar sluta i stora bryggan ..?


Hela tråden: