Jenny-Hultsfred, 4 linjebilder 1984 (Bana)

av tobbe, Friday, June 07, 2019, 23:03 (1778 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag kan ju ha fel på förnamnet... Men Pettersson var efternamnet och han hade kört mycket på linjen Spångenäs-Vimmerby och vad jag kan minnas att han sade att han även kört sista tåget på den banan. Det fanns vid den tiden en överliggning i Spångenäs som han lär ha övernattat på och det hade varit gott om råttor därstädes. Var det i dåvarande lokstallet eller fanns det en byggnad intill stationen eller rent utav i själva stationshuset? För mig som dåvarande tågentusiast var det roligt att få höra alla skrönor om omkring banan och dess personal. Har för mig att han gick ur tiden för ett antal år sedan? Han bodde väl i Västervik framtill sin bortgång? Delen Hfd -Vvk är rolig att titta på idag på min egeninspelade VHS > DVD med hans fantastiska berättelser om personer och miljöer utefter banan som vi åkte... Nostalgi uti fingerspetsarna. Det klev på en äldre dam i Ankarsrum på väg till Vvk som kände honom sen gammalt och de hade tydligen jobbat ihop i Spångenäs tidigare när det begav sig. Överliggningen hade ju ett smeknamn som jag inte kommer ihåg. Palle, du kan väl rätta mig eller komplettera vad jag hört "live".
tobbe


Hela tråden: