Dellenbanan: (Järnväg allmänt)

av Farbror Mossa @, måndag, juni 10, 2019, 08:40 (16 dagar sedan) @ David Sohlberg

Frågan är hur mycket man vill/kan satsa för att få igång trafik igen.

Kontaktledningen är som sagt riven/stulen/nedplockad hela vägen, en bro vid infarten till Hudiksvall är borta, två tunnlar behöver besiktas/skrotas och en bit spår saknas väl i både Hudiksvallsände och Ljusdalsänden? Lägg till att banan inte haft underhåll på väldigt många år (nu vet jag inte om banorna har varit utan trafik lika många år, men jämför t ex Kilafors-Söderhamn där man rev och byggde helt nytt..).

Precis som du skriver, tror jag. Schakta bort nuvarande banöverbyggnad och lägg en ny. Broar behöver kollas upp, den saknade bron nyanläggas.
Den lilla bit som saknas i varje ände behöver nyanläggas men det är inte den stora posten.
Jag antar att en del räler går att återanvända för lågtrafikerade spår.

Men man har hela dragningen, bankar och skärningar gjord så det torde bli bra mycket billigare än en helt ny järnväg. Det ska inte gå fjärrtåg, så begränsningar av hastigheten p g a linjedragningen borde gå att leva med.
Även med detta i åtanke, så är det ju inte gratis...


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum