Transporterad malm Kiruna Narvik de första tio åren? (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, June 13, 2019, 21:20 (1751 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Heftet "Ofotbanen 50 år" oppgir noen tall. Avtalen med den norske stat gjorde at NSB hadde plikt til å transportere inntil 1,2 mill. tonn årlig. En tilleggskontrakt i 1908 fastsatte betaling for det som oversteg 1,2 mill. tonn.

1903: 0,97 mill. tonn
1904: 1,23 mill. tonn
1913: 3,2 mill. tonn

I dette heftet oppgis ingen tall for årene i mellom.

Tackar!
När man ser de relativt små mängderna som transporterades är det förvånansvärt att Sveriges och Norges regeringar anslog pengar till bygget av Malm- och Ofotbanorna och den senare elektrifieringen.

Kaunis Iron transporterar nu årligen 2 milj ton till Narvik och planerar en fördubbling. Alltså mera än vad transporterades när Malmbanan elektrifierades.

SVT: "Förhoppningen är en järnväg i framtiden

En del i tillståndsansökan är transporterna som idag sker med lastbil på väg och där förhoppningen är en järnväg i framtiden men i väntan på det ser företaget över möjlighet att köra transporterna via en elväg.

– Det säger sig ju självt att våra landsvägstransporter har ju ett utsläpp av koldioxid och då har vi gått samman med olika aktörer i ett projekt där vi vill utreda möjligheterna att eventuellt bygga en elväg för våra lastbilar, säger Åsa Allan, platschef Kaunis Iron."

Kanske det blir billigare att bygga en bana över till finska sidan och använda spårviddsväxlande hjulsatser för transporten till Narvik. En omväg visserligen men antagligen billigare än nuvarande lastbilstrafik och omlastning till tåg i Pitkäjärvi. Inledningsvis kan man prova med lastbil till finska sidan och lasta järnvägsvagnar där.

SVT


Hela tråden: