Transporterad malm Kiruna Narvik de första tio åren? (Järnväg allmänt)

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, fredag, juni 14, 2019, 15:19 (68 dagar sedan) @ BD

Heftet "Ofotbanen 50 år" oppgir noen tall. Avtalen med den norske stat gjorde at NSB hadde plikt til å transportere inntil 1,2 mill. tonn årlig. En tilleggskontrakt i 1908 fastsatte betaling for det som oversteg 1,2 mill. tonn.

1903: 0,97 mill. tonn
1904: 1,23 mill. tonn
1913: 3,2 mill. tonn

I dette heftet oppgis ingen tall for årene i mellom.


Tackar!
När man ser de relativt små mängderna som transporterades är det förvånansvärt att Sveriges och Norges regeringar anslog pengar till bygget av Malm- och Ofotbanorna och den senare elektrifieringen.

Kaunis Iron transporterar nu årligen 2 milj ton till Narvik och planerar en fördubbling. Alltså mera än vad transporterades när Malmbanan elektrifierades.

Nja hoppet mellan 1.23 och 3.2 miljoner är ganska så häftigt.

Elektrifieringen av järnvägen i Sverige är att räkna som en ganska så omfattande
rationalisering men med tanke på stor tillväxt i volymer.

Malmbanan ansågs 1910 som svår att driva med ångtåg pga klimatet och att
om volymerna till isfri atlanthamn skulle kunna bli betydligt större utan en kraftig
tillväxt i kostnader och därmed fraktpris så bedömdes elektrifiering som nödvändig.

40 år senare hade diesel kanske varit intressant.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum