Tvåaxlig boggibuss – en oxymoron? Eller kanske en 'skvader'? (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Saturday, June 15, 2019, 14:33 (1770 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Apropå den ursprungliga trådrubriken som TS skrivit så undrar jag om inte det här är fråga om en språklig 'oxymoron'? Tänk uttrycket 'en talande tystnad' exempelvis! Kan egentligen en 'tvåaxlig boggirälsbuss' finnas i verkliga livet. Det är möjligt att jag är för gammal och tänker fel. Men ett järnvägsfordon med två axlar, exempelvis en HC-rälsbuss, har väl inga boggier på dessa axlar. En gammal trä-Hilding har väl ett hjul i var ände på vardera axeln. Så hur har man egentligen tänkt här i tråden? ;-)


I relativt sen tid (ca 1990) var en brittiskbyggd tvåaxlig motorvagn på visningsturné i Sverige. Den uppgavs ha en enda, väldigt lång, boggie. Jag tror det finns flera exempel på motorvagnar med denna hjulanordning.

Du tänker på en av de brittiska rälsbussprototyperna. Jag vill minnas att det var RB002, en av fem BR/Leyland prototyper, som kom till Sverige och att den även provades i USA, Kanada, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Enligt det jag hört så är den bevarad på Irland.

Det som utmärkte dessa prototyper, och de senare Class 141, 142, 143 och 144 rälsbusstågen, är att underredet utvecklades ur forskning för fyraxliga godsvagnar som kunde användas i tåg med en hastighet på 140km/t. Rälsbussarna har inga enaxliga boggie utan hjulen är fasta och har ett relativt långt axelavstånd, vilket gör rälsbussarna mindre lämpliga för banor med många snäva kurvor. Att rälsbussarna fick relativa långa axelavstånd berodde på tidigare brittiska erfarenheter med rälsbussar, bland dom de fem tyska rälsbussarna från Waggon- und Maschinenbau GmbH, som hade för korta axelavstånd för att ge bra gångegenskaper.


Hela tråden: