Tvåaxlig boggibuss – en oxymoron? BREL rälsbussarna (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, June 15, 2019, 16:16 (1771 dagar sedan) @ Ola Almquist

Apropå den ursprungliga trådrubriken som TS skrivit så undrar jag om inte det här är fråga om en språklig 'oxymoron'? Tänk uttrycket 'en talande tystnad' exempelvis! Kan egentligen en 'tvåaxlig boggirälsbuss' finnas i verkliga livet. Det är möjligt att jag är för gammal och tänker fel. Men ett järnvägsfordon med två axlar, exempelvis en HC-rälsbuss, har väl inga boggier på dessa axlar. En gammal trä-Hilding har väl ett hjul i var ände på vardera axeln. Så hur har man egentligen tänkt här i tråden? ;-)


I relativt sen tid (ca 1990) var en brittiskbyggd tvåaxlig motorvagn på visningsturné i Sverige. Den uppgavs ha en enda, väldigt lång, boggie. Jag tror det finns flera exempel på motorvagnar med denna hjulanordning.


Du tänker på en av de brittiska rälsbussprototyperna. Jag vill minnas att det var RB002, en av fem BR/Leyland prototyper, som kom till Sverige och att den även provades i USA, Kanada, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Enligt det jag hört så är den bevarad på Irland.

Det som utmärkte dessa prototyper, och de senare Class 141, 142, 143 och 144 rälsbusstågen, är att underredet utvecklades ur forskning för fyraxliga godsvagnar som kunde användas i tåg med en hastighet på 140km/t. Rälsbussarna har inga enaxliga boggie utan hjulen är fasta och har ett relativt långt axelavstånd, vilket gör rälsbussarna mindre lämpliga för banor med många snäva kurvor. Att rälsbussarna fick relativa långa axelavstånd berodde på tidigare brittiska erfarenheter med rälsbussar, bland dom de fem tyska rälsbussarna från Waggon- und Maschinenbau GmbH, som hade för korta axelavstånd för att ge bra gångegenskaper.


Intressant. Jag kollade lite på nätet och hittade detta och detta och inte minst denna tråd på jernbanen.dk. Det var 1985 som RB002 provades i Sverige, försedd med norrlandsplog.

EDIT: Det verkar inte ha gått så bra med bevarandet. Jag hittade ingen säker uppgift senare än från 2011 men se gärna denna diskussion.

M.v.h.
Ola

Hittade en bild med en anmärkning att ägaren 2011 uppgav att hen planerar en upprustning men har begränsat med tid.

Dock finns flera systervagnar (eller ska man säga kusiner, när alla är mer eller mindre prototyper?) bevarade. Den här var uppenbarligen i utmärkt skick åtminstone för några år sedan.


Hela tråden: