Transporterad malm Kiruna Narvik de första tio åren? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Wednesday, June 19, 2019, 10:32 (1745 dagar sedan) @ BD

Kapaciteten med R-lok och Mas-vagnar ansågs slå i kapacitestaket vid 5,8 Mton , det innebär då 20 tåg.
Över det skulle det behövas dubbelspår , och man valde att elektricifiera istället.
Nu dröjde det ju ända till 50-talet innan man fick nytta av den effektiviseringen.

Dels kom Första världskriget i mellan då det inte körde någon Malm till Narvik under ett par års tid, 1920 påbörjas det ju igen och då drar det iväg upp mot nästan 5 Mton , innan det dyker ner till nästan noll igen inför 30-talets depression.
Drar på igen upp mot nästan 8 Mton en kort period i slutet mitten-slutet av 30-talet, och så ner på nästan noll igen.
1945 påbörjad ju en stegring som går jämt upp ,passerar 8 Mton 1951, fortsätter ända upp till 21 Mton slutet av 60-talet då det gör en liten dipp, tar fart igen och når 22 Mton 1973 , sedan börjar skakigheten igen, Oljekris , annan kris och mera oroligheter.


Läst i "Malmbanan 100 år 1888-1988" , utgiven av Norrbottens museum.

P.S
Början av 1900 -talet fanns inga lastbilar , så man hade inget annat alternativ.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: