X10p familjen (Järnväg allmänt)

av Peter Flink @, lördag, juni 22, 2019, 10:46 (89 dagar sedan) @ Ola Ahlström

SL/Roslagsbanan anskaffade nya fordon 1988-1995 i form av motorvagnar, mellanvagnar och manövervagnar. Tittar man på antalet fordon så fördelades dessa till;

  • 35 motorvagnar
  • 34 manövervagnar
  • 32 mellanvagnar


Hur tänkte man med dessa fördelningar mellan fordonslag? Var det ekonomin som styrde eller omlopp vid anskaffningstidpunkten?

Ola Ahlström
Malmö

Ju mer avancerat/utrustat ett fordon är desto mer underhåll/reparationer krävs så det är förmodligen orsaken. Mellanvagnarna är grunden och sällan ur trafik, manövervagnarna innehåller en hytt och lite mer utrustning och reservbehovet är lite större, motorvagnarna är mest utsatta för skador/repbehov och där finns störst reservbehov.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum