X10p familjen (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, lördag, juni 22, 2019, 10:51 (30 dagar sedan) @ Ola Ahlström

SL/Roslagsbanan anskaffade nya fordon 1988-1995 i form av motorvagnar, mellanvagnar och manövervagnar. Tittar man på antalet fordon så fördelades dessa till;

  • 35 motorvagnar
  • 34 manövervagnar
  • 32 mellanvagnar


Hur tänkte man med dessa fördelningar mellan fordonslag? Var det ekonomin som styrde eller omlopp vid anskaffningstidpunkten?

Ola Ahlström
Malmö

LeifB är väl kanske den som sitter inne med svaret, men man bör huvudsakligen ha tänkt sig att ett visst antal 3-vagnssätt skulle tursättas, och med hänsyn till komponentmängden i resp vagntyp (samt risken för krockskador? Ingen ATC på den tiden och rätt dåligt med vägskydd) behöver man då ett par motor- och manövervagnar extra i reserv. Tror även att utfallet kan sägas visa att man tänkte helt rätt även om senare tiders ombyggnader kan ha gjort att det ibland uppstår viss brist på mellanvagnar.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum