X10p-familjen - multkablar (Järnväg allmänt)
En fråga jag alrig vågat ställa:
Hur ser gränssnittet ut för multipelkablarna?
Hur många ledare? Signalnivåer?
Hur många olika standareder finns det? (Västerviksgänget kör väl UBp med Z4p-sport)
Jag är inte rädd för ett tekniskt svar.
När det gäller X10p-familjen finns det bara en standard. Det rör sig om ett femtiotal ledare. Spänningsnivå för "digitala signaler" (d v s 0 eller 1) är 24 V DC med ett undantag där det är 48 V DC. Ett par ledare är till för en "analog signal" som är pulsbreddsmodulerad (PWM), spänningsnivån på den minns jag inte. Den används för att tala om hur kraftig acceleration/retardation som föraren önskar. Därutöver matas 400 V 50 Hz för belysning, viss uppvärmning etc till mellan- och manövervagnarna via multkablar i kopplen. Minns inte nu om det är ett stift för vardera fasen plus nolla - eller om de är dubblerade.
På X10p-familjen är koppelstiften f ö inte dubblerade för att man ska kunna vända enskilda fordon i ett tågsätt, utan det funkar bara att koppla A-ände mot B-ände (och dessutom bara i godkända kombinationer av 1-6 vagnar).
Du nämner Z4p och gröna UBxp (fd UBp, f d BUP) men de är inte multbara med X10p-familjen. Dessa multas dessutom med multkabel och inte med eldelar som i X10p-familjen.