Mer utfärdsproblem (Järnväg allmänt)

av Granis, Saturday, June 22, 2019, 19:52 (1741 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Kan även vidimera det du säger, vi i TJF erbjöd oss att få framföra et s.k avskedtåg på Fnspong-Hjortkvarn med Ybo5p men det var samma motstånd från dåvarande SJ även då (---) Märkligt att en bana så snabbt över en natt kan bli oduglig att köra på när man dagen innan kört tunga godstransporter på aktuell sträcka.

Det var nog det där med persontrafik som orsakade problemen =rädslan. Ett urspårat godståg var ju mer eller mindre en intern angelägenhet för SJ på den tiden, i avsaknad av Järnvägsinspektion och annat. Men om barn skulle rispa ett knä om en rälsbuss spårade ur i 30 km/ h bleve man väl mer orolig, trots att internät och sociala media saknades på den tiden. Sedan har det bara blivit värre... Det fanns väl t o m nån intern SJ-regel ett tag om att inga persontåg fick framföras ö h t på om inte alla gods- så åtminstone "vut-banor"?

Ett senare exempel på "odugligförklaring" av bana, och då av Banverket, är ju DHdJ där föreningen med samma namn i samverkan med mfGDJ körde ångtåg med B-lok 2001, men när banans hundraårsjubileum året efter skulle firas på liknande sätt hade nya tjänstemän på BV (tillkomna efter en omorganisation) beslutat sig för att banan nu var farlig, trots att miljonbelopp lagts ned på banupprustning runt millennieskiftet (bl a efter översvämningar). Men det kanske gällde för godståg och "vut:ar" också?

/ L G


Hela tråden: