Banors längdmätningar (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, June 23, 2019, 11:56 (1763 dagar sedan)

Under privattiden ibland växlande, med nollpunkter från t ex olika byggskeden. Min ibland nämnda "uppväxtbana" - f d NÖJ vid Örebro S - hade hela tre:
a) Pålsboda, både nprrut och söderut.
b) Finspång, söderut
c) Kimstad, österut.

SJ förlängde system b) bortom Kimstad. Men ansåg tydligen inte Pålsboda värt besväret.
NVHJ hade likaså tre nolllpunkter, för resp. ursprungsbolag (Koncessionerna?)
För Hultsfredslinjen i just Hf. F d VÅHJ naturligt nog haft nollpunkt i Växjö.

SJ mätte om alla övertagna banor, bl a för att rätta de samlade mätfelen (Olika småomläggningar). Också måste vissa "civila" kontrakt tids nog uppdateras - t ex med korsande
kommunala ledningar. Där stod just km-talet. Saken skedde Jenny-Växjö ca 1950, med nollpunkt Jy (Källa som vanligt linjeböckerna). "Nollan" i huvudsak änden mot Stockholm C? Som "up to London" i England?

En ny ommätning (Med oförändrade nollpunkter) lär ha gjorts i samband med tågskyddsystemet (ATC). Som ju är dataexakt, bl a det s k länkningsavståndet: "Om X meter skall en ny balis tala". Ingen infopunkt tappas bort - ju ibland restriktiv!


Hela tråden: