X10p-familjen - multkablar. Andra familjer (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, June 23, 2019, 21:56 (1739 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hur många olika standareder finns det? (Västerviksgänget kör väl UBp med Z4p-sport)

Du nämner Z4p och gröna UBxp (fd UBp, f d BUP) men de är inte multbara med X10p-familjen. Dessa multas dessutom med multkabel och inte med eldelar som i X10p-familjen.


Och för att vara tydlig så var givetvis inte UBp/X7p/X9p multipelkörbara med Z4p heller utan det är en anpassning som TJF gjort på senare tid (fast vid det här laget har väl deras lösning levt längre än RB-systemet!).

Borde nog också förtydliga att X7p- och X9p-motorvagnar inte var multbara utan bara fjärrstyrbara från manövervagn. De enda eldragkrafter på RB som verkligen varit multbara är X4p, även om det funkade så dåligt att det knappast användes och multdosorna så småningom demonterades. Meningen var att köra en X4p i var ände på tåget med ett antal passvagnar med genomgående multledningar emellan, men det lär ha blivit alltför mycket ryck i tåget så man frångick det.

Istället var det mycket vanligt med dragkrafter som släpade längs bak i tågen för att sedan dra tåget på tillbakavägen. Det gäller t ex alla kombinationer med två motorvagnar bland mina exempel i detta inlägg.


Hela tråden: