Sth genom tiderna (fynd i SJ-Nytt) (Historiskt material)

av Lennart Petersen, Monday, June 24, 2019, 18:03 (1760 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Tackar för intressant svar. Men hur var det med X10 som börjar levereras 1982-83 med sth 140km/h. Var de begränsade till 130 då från start ?


Höjningen till 160 km/h gällde vad jag minnas bara (delsträckor) mellan Södertälje och Alingsås. Sth över 130 i "SL-land" dröjde nog ännu några år, möjligen ända till fyrspårsbyggena på 90-talet.

Andra exempel på fordon som vid leverans inte hade någonstans att utnyttja sin sth är Rc3 (160 km/h, 1970), Ra (150 km/h, 1955), F (135 km/h, 1942) och X8 och X5 (135 km/h, 1947-48). Vissa av dem fick aldrig tillfälle att utnyttja sin sth i ordinarie trafik under hela sin aktiva trafik.

Så X10 som sådana hade sth 140 km/h, men vid varje enskilt tillfälle får föraren högts köra enligt den längsta av fordonets sth (långsammaste fordonet i tågsättet), banans sth, lokala och tillfälliga hastighetsnedsättningar, sth enligt bromsförmåga (bromstal) etc.


Alla Rc3 levererades väl som Rc2 och började växlas upp, omlitteras och modifieras något även i övrigt inför höjningen av hastigheten på VSB.

Rc3 levererades med sth 160km/h redan från början. Men i grunden är det ju en uppväxlad version av Rc2.
Men lite originellt är att när man väl får 160km/h på svensk järnväg så får inte Rc3 användas i den hastigheten eftersom de saknar de förstärkta frontrutor som blivit ett krav för 160. Först sedan Rc3 byggts om med dessa rutor får de användas i 160.


Hela tråden: