Smalspåriga personvagnar: NVHJ (del 1) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, June 24, 2019, 19:52 (1767 dagar sedan) @ Johan O

HWJ & WÅB
Dessa båda banor väljer vi att presentera tillsammans då de flesta inköpen sker gemensamt, banorna slås med tiden även ihop. Banorna har samma vagnsfördelning vid invigningen, förutom tredjeklassvagnar där WÅB har hela sju.

[image]
Ett typiskt WÅB-tåg med F-vagn, CD, A, C och ytterligare en F. Loket är f.ö. WÅB nr 7 ”Kometen”.

[image]
[image]
Bildtexten får tala för sig själv: ”Logen 573 Fridensberg Åtvidaberg anordnar lustresa till dess distriktmöte år 1896.” Vagnarna är från höger en WÅB C-vagn, WÅB A 1, WÅB C 33, okänd C-vagn och därefter några N-vagnar med bänkar på.

Redan år 1880 byggs en kupé i HWJ C 51 om till första klass och vagnen får littera AC. Även om det kan låta märkligt (motsatsen blir ju senare betydligt vanligare) är man troligen i behov av fler förstaklassplatser i tågen, men att ha med två rena förstaklassvagnar skulle förmodligen bli för mycket varför en AC är en lagom kompromiss.

År 1889 sker samma ombyggnad av WÅB C 32 som även den får littera AC. I samband med leveranserna av modernare vagnar återgår vagnen år 1902 till att vara ren C-vagn.

Först år 1894 förstärker man vagnparken första gången. Till vardera banan levereras en C-vagn av i princip samma typ som tidigare men tillverkade av Ljunggrens mekaniska verkstad i Kristianstad varför vissa detaljer skiljer. Bland annat har vagnarna redan vid leveransen ramverk helt i stål. Vagnarna fortsätter på samma nummerserier som tidigare tredjeklassvagnar och blir därmed WÅB C 38 respektive HWJ C 56.

Varför man köper så föråldrade vagnar när närbelägna VB samtidigt köper lanterninvagnar från samma tillverkare vet vi tyvärr inte, men nästkommande leveranser är ännu märkligare.

[image]
Ett WÅB-tåg gör sig redo för avfärd i Västervik strax efter sekelskiftet. Loket är toppmodernt för tiden, men i övrigt är fordonsparken som synes föråldrad om man jämför med t.ex. MÅJ som får sina första vagnar levererade ungefär samtidigt.

Trots att de många nybyggda banorna i närheten köper moderna boggivagnar under 1890-talet dröjer det ända till år 1898 innan NWHJ vågar sig på sådana nymodigheter. Till WÅB och HWJ levereras tre kombinerade första- och tredjeklass boggivagnar littera ACo från Ljunggrens. Vagnarna har lågvälvda tak men saknar lanterniner varför de får ett lite säreget "lådformat" utseende.

[image]
Den kanske bästa gamla bilden på en av boggivagnarna. På rambalken står det WÅB, men vilken av vagnarna det rör sig om är svårt att se. I bakgrunden ett persontåg med WÅB F 451 sist.

[image]
På denna fantastiska bild tagen från stationshustaket i Västervik går det att hitta två boggivagnar, två sommarvagnar, en förstaklassvagn och minst fem tredjeklassvagnar.

År 1901 går återigen beställningen av nya vagnar till Ljunggrens. Den här gången vågar man sig på lanternintak, och dessutom vagnar med länkaxlar. WÅB AC 30 och HWJ AC 50 är två kombinerade första- och tredjeklassvagnar och helt moderna för tiden med påkostad förstaklassinredning, toalett och vattenburen värme. Av okänd anledning väljer man däremot att beställa vagnarna utan plattformar varför de med största sannolikhet är de sist levererade med enbart sidoingång i landet.

[image]
Tyvärr är de båda vagnarna ovanligt kameraskygga, men här syns åtminstone övre halvan på någon av dem. Bilden är tagen i samband med medaljutdelningen vid bolagets 25-årsjubileum.

[image]
Bilder med persontåg på HWJ är tyvärr ovanliga, men på denna bild med tretågsmöte i Spångenäs syns närmast HWJ lok 22 med tåg, först går en finka, därefter sannolikt HWJ ACo 16 och HWJ AC 50.

Några fler personvagnar med WÅB-märkning köps inte, men till HWJ hinner det levereras ytterligare några vagnar innan bolagen slås ihop.


Hela tråden: