Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två? Följdfråga. Taxe-km (Bana)

av Leif B, Monday, June 24, 2019, 20:39 (1739 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


På Ekevings hemsida visas ett utdrag ur Sveriges kommunikationer deån 1930. Där räknas NVHJ med "noll" i Västervik (inte Jenny) och VÅHJ med "noll" i Hultsfred, se länken:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_tidtab.html

Jag trodde att siffrorna i SvK överensstämde med km-pålarna längs banan. Men nollpunkterna i SvK var kanske helt oberoende av dessa och istället valda för att underlätta taxeberäkningar?

/funderar
Leif


Taxepunkter och km-stolpar är två olika benämningar. När biljetter såldes från te.x Vk-Hf så fick denna resenär erlägga avgift för aktuell resträcka med utgångspunkt fr. Vk annars hade det blivit gratis mellan Vk-Jy. (Gällde HWJ i detta fall). Likadant var det på "norra banan" Vk-Gal-Åvg-Nh man erlade biljettpris med utgångspunkt från avresestationen.
HWJ var ju en avgrening från Norsholmsbanan just i Jenny så därför räknades km-talet på denna linje från just Jy mot Hf separat med sin nollpunkt mitt för stationshuset i Jy och hade endast betydelse för banavdelningen i underhållssyfte tänker Palle i Vika.;-)

Nej, gratis hade jag inte trott att man hade fått åka. :-D

Snarare att biljettförsäljaren hade fått addera lite mer, t ex : Vk-Jy, Jy-Hf, Hf-Vö = 4+66+117=187 km. Men med taxe-km behövde hen bara göra en addition istället för två: 70+117=187 km. (Jag inser också att om det hade funnits flera större konnektioner längs en lång resväg över flera banor, så att det blivit ett förfärligt adderande och subtraherande. :-P )

Tack för svar!
Leif

PS. Apropå det, i Schweiz fick fattiga bergsbanor använda kortare "taxekilometer" som var betydligt kortare än 1000 m. Vitsen var att att den som skulle räkna ut biljettpriset bara behövde addera (taxe)kilometer och sedan multiplicera med ett pris, och den fattiga bergsbanan kunde ändu få ut ett pris per verklig km som den kunde leva på. Enklare än att räkna fram att resenären skulle betala för 27 km på Taxa 4, 116 km på Taxa 1 och 7 km på Taxa 2! Har det funnits något liknande i Sverige?


Hela tråden: