Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete. (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Tuesday, June 25, 2019, 19:51 (1738 dagar sedan) @ Bobo L

I december 1950 inträffade en olycka där tågloket rände igenom en stoppbock och sedan dök ner på ett spår en våning under.

"Då tåg 29 T ankom till huvudsignal 203 ha vid Tmö visade denna stopp med växel 202 a i plusläge mot säkerhetsspåret. Av hittills outredd anledning kunde tåget ej stoppas framför signal 203 ha utan fortsatte in på säkerhetsspåret, varvid D-loket rullade ut över den sandhög, som bildar slutet av spåret och störtade ned på förbindelsespåret mellan Stockholm Norra och Tomteboda. Loket och efterföljande F5 ställde sig vinkelrätt mot loket mitt i sluttningen, och de närmaste 2 vagnarna spårade ur men kvarblevo på det övre spårplanet, medan resten av tågets vagnar kvarstod på spår. Lokföraren som blev lindrigt skadad fördes till sjukhus."

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-SearchDB?Pending=none&Listname=allfgrlis...

Dessa är de två Cowans Sheldon ångkranarna som SJ beställde 1948. Var detta den första gången dom användes skarpt, tillsammans eller enskilt?


Hela tråden: