Märklig leverans. (Järnväg allmänt)

av Olof W, Thursday, June 27, 2019, 21:37 (1759 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det här var en mycket trevlig och intressant bild. Tack för att du visar den Thomas.

Enligt uppgiften på Digitalt Museum är fotot taget 1860 - 1869 men det tror jag inte på. Bilden visar Malmös andra station som invigdes 1872 (källa Järnvägsstationer i Skåne av Mats Linde).

Jag undrar om bilden visar en leverans av vagnar från Kockums även om det är märkligt att de ställts upp framför stadens stolthet, den nya stationen.

Kockums hade sin verkstad vid nuvarande Davidshalls torg. Från verkstaden hade man egen kanal ut till stadens kanal. Kanalen användes för in- och utgående godstransporter.
Det är Malmö kanal man ser i förgrunden på bilden så när fotot togs fanns de en vattenväg direkt från fotoplatsen till Kockums verkstad.

Verkstaden fick, om jag minns rätt, inte järnvägsförbindelse förrän Malmö Ystads järnväg byggdes 1874 (årtal från samma källa).

Så om jag gissar rätt är det en leverans av N-vagnar från Kockums någon gång mellan 1872 och 1874? Kan någon av forumets godsvagnsexperter svara på om Kockums levererade några N-vagnar till SJ eller någon annan järnväg under dessa år.

/Olof


Hela tråden: