Snälltåg och snälltåg (Historiskt material)

av Kjell Aghult @, lördag, juli 13, 2019, 08:50 (3 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

I mitten av 50-talet gick det Snt mellan Västervik och Norsholm. på smalspår.De stannade i Gamleby, Överum och Åtvidaberg. Körde 12mil på 2 timmar. Man hade 3 st YCo5p. Aldrig någon manövervagn. Massa 40 nedsättningar. Jag tyckte det var duktigt gjort .

Rälsbussnälltågen 27 och 28 gick bara en enda tågplaneperiod, 1958-06-01--1959-05-30. Smalspårssnälltåg tycks i nyare tid dittills endast ha varit BKB tåg 17 och 18 (loktåg). De krävde tilläggsbiljett och stannade bara i städerna. VGJ hade ett uppsnabbat persontågspar (likaså loktåg) Mariestad <> Göteborg. Men undvek snälltågsbegreppet.

27 och 28 motsvarade i viss mån tidigare tåg, men man ökade antalet tågkilometer.

Var tågen alltid trevagns? Sådana krävde konduktör enligt avtal. Med tdtboken anger sådan bara lördagar i tåg 28.

Uttogs snälltågstillägg vid t ex lokalresor Västervik <> Gamleby?

27 och 28 blev 1959 snabbpersontåg 1505 och 1506. Med oförändrade uppehåll.

Alla persontåg på norra f d NVHJ började/slutade från 1951 i Kimstad. Detta för att undgå två
närliggande snälltågsuppehåll på stambanan.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum