Låååånga sidospår (nedklassade banor) (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, July 18, 2019, 06:51 (1716 dagar sedan) @ Anders_W

Hur långa var dessa f.d. banor? Jag funderar på om SJ hade något gränsvärde för när det ansågs alltför långt för att vara praktiskt med växlingsrörelser.

Fågelsta-Vadstena mätte 10 km och Sävsjöström-Lenhovda 8 km.

Ursprunglig trafikform för enklare godsbanor var växlingsrörelser. Långa banor kunde trafikeras så: T ex Barsebäckshamn-Sjöbo (61 km) och Slite-Hablingbo (83 km), under sina efterspel som "betsäsongsspår" (Delen Örtofta-Glacéläderfabriken, 8 km, blev dock till sist vutbana).
Mycket långt tillbaka trafikerades även Torsås-Gullaboby (godsbaneversionen, 15 km) så.

Vutbaneformen - dagens system S - tillkom 1962, med just hästholmenbanan som en av de första. Tankarna bakom nyskapelsen vet jag dock inte. Det påstås att också Finspång-Hjortkvarn (37 km) en kort tid på 1970-talet trafikerats som "växlingsspår".


Hela tråden: