Kuriosa om MHJ (Järnväg allmänt)
MHJ kunde från 1936 i vart fall vissa dagar sköta trafiken helt med motorfordon: Rälsbussen och
lokomotorn. Mindre känt är att bolaget också ägde en busslinje ("Kommunickan" tab 1370). Bussen tycks ha varit placerad i Väderstad och vardagar gjort fyra dubbelturer (söndagar fem). Bara en av dem gick dock hela vägen Ödeshög-Mjölby (1938 års tidtabell). Resten var anslutningsturer Ödeshög-Hedaslätt eller Ödeshög-Väderstad t/fr MHJ tåg. MÖJ reaktion på att mista biljettandelen Hästholmen-Ödeshög är okänd. Gissningsvis underhölls bussen vid någon lokal bilverkstad.
MHJ drevs personalsnålt: 1936 redovisas bara 10 fast anställda, 5 extraanställda, en (!)
verkstadsarbetare och fyra banarbetare. Hur de två grindvakterna redovisades är oklart. Administrationen bestod av tc Norrby och en kvinnlig kansliskrivare. Hon övertogs av SJ och
fick ny tjänst på trafikinspektörsexpeditionen i Norrköping (2 trafiksektionen). N. själv hade fyllt 60 och var "pensionerbar".
En annan tidig "motortågsbana" var SWBJ hebylinje (Enligt uppgift från 1938). Här ersatte rälsbuss + lokomotor ett loktåg av enbemannat Y3- (S10-)lok + F + BCDo.
Namnrättelse: Min sagesman hette STEN Kallerhed. CARL-GUSTAV var hans tre år yngre bror,
likaså ursprungligen MHJ:are, tids nog också SJ-ekonom.