Ännu lite mer kuriosa om MHJ (III) (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Tuesday, July 23, 2019, 12:28 (1732 dagar sedan) @ Kjell Aghult

[b]A) Nämnas kan att 1970 framfördes per vecka[/b]
6,8 lastade slutna godsvagnar
12,5 lastade öppna dito, och
0,3 Q-vagnar (jag antar att det var tankvagnar. Men vem var kunden?).

----------
[b]B) Personal ett antal årtionden tidigare:

1919-02-19:[/b]

Personal vid banan:

MJÖLBY:
Trafikchefen Adolf Norrby
Kontorsskrivare H Thorson
Lokförman A Karlson
Lokförare M Hellerstedt
Lokeldare O Svenson
Banvakt M Gustavson

HOGSTAD:
Stationsmästare N J Svenson

VÄDERSTAD:
Stationsmästare O Liljestrand
Kontorsbiträde O Peterson
Banmästare A V Lindén
Banvakt H Anderson

SVANSHALS:
Stationsmästare V Karlson

RÖK:
Stationsmästare S Norrby
Banvakt F Stenlund (överstruken)

HEDASLÄTT:
Ex Stationsmästare K Janson
Banvakt K Vestlind

HÄSTHOLMEN:
Konduktör A Vennberg
Packmästare G Kullander (det finns en mycket intressant korrespondens om honom, jag återkommer framöver!)
Lokeldare A Johanson

NB. Alla med son-namn skrevs med ETT s!
----------

Jag hade tänkt att framöver försöka dechiffrera tc Adolf Norrbys anteckningar från 1910-talet, en högst fascinerande läsning.

Ett par små exempel bara:
[b]
10 september 1917:[/b]
Lokförman Karlson Mjölby
För omedelbar tillämpning meddelas, att Kungl. Järnvägsstyrelsen medgifvit följande provisoriska afvikelser från fastställdt tjänstgöringsreglemente.
1. I tågtjänst må då flera lyktor med ofärgadt sken förekomma å lokomotivframända, endast en af dessa lyktor vara tänd och skall i sådant fall i regel lykta, som är anbragt åt den sida, där lokföraren har sin plats, hållas tänd. Af lyktorna å lokomotivets bakända behöfver icke någon vara tänd vare sig så loket å linien eller då detsamma å station har annat fordon tillkoppladt vid denna ända. Då annat fordon icke är tillkoppladt vid lokets bakända må å denna ända endast ena lyktan hållas tänd.

2. I växlingstjänst må af de lyktor, med hvilka ofärgadt sken kan visas från lok, å hvardera ändan af loket endast en lykta vara tänd och som i sådant fall i regel lykta som är anbragt åt den sida, där lokförare har sin plats hållas tänd. Mjölby 10 september 1917.
Adolf Norrby

[b]10 september 1917:[/b]
Lokfm. Karlson Mjölby
Enligt meddelande från lokföraren i tåg n:r 2 den 8 dennes verkställdes påeldning af loket vid genomgången af kurvan vid Skruckeby [sic!], då inrapporterade djur öfverkördes.
Jag trodde, att det för hvar och en låg i öppen dag, att påeldning helt bör undvikas de få sekunder, som åtgå för tågens passerande af kurvorna. Då emellertid så ej synes vara fallet, göras vederbörande uppmärksamma härpå, på samma gång jag uttalar mitt beklagande öfver, att en sådan tanklöshet verkligen förekommit å M.H.J. personal. Vidare meddelas, att bromsning af tåget vid passerandet af järnvägsbron vid Mjölby endast undantagsvis får ske.
Adolf Norrby


Hela tråden: