Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar, broms (Fordon: vagnar)

av Kjell Aghult, Saturday, July 27, 2019, 07:19 (1707 dagar sedan) @ Anders Jansson

Vagnarna ifråga såldes mycket riktigt av SJ till Gotlands Andelsslakteriförening upa. De iordningställdes och ommärktes vid SJ huvudverkstad i Göteborg under augusti och september 1957 varefter de skeppades till Gotland. Avregistrering ur privatvagnparken gjordes 1962 och därefter upphörde SJs intresse för vagnarna. Skrotningen torde dock med all säkerhet ha utförts på Gotland. De SJ-vagnar som fanns kvar på ön efter försäljningar till bland annat DONJ skrotades på plats. Det var mest ekonomiskt.

Kanske hade vagnarna tryckluftsbroms (eller i vart fall tryckluftsledning)? Så att växlingssätten slakteriet <> hamnen kunde köras tryckluftsbromsade? Det som reglementariskt brukade kallas "Växling mellan olika bangårdsområden".

Någon form av tryckluftsbromsning på hamnspåret (Utöver med persontågsmateriel) tycks ha förekommit redan 1955. Trafikeringsinstruktionen för hamnspåret (i linjeboken) säger då bl a följande:

"I tryckluftsbromsade växlingssätt skall, med undantag för rälsbussätt, en med bemannad skruvbroms försedd personvagn litt Cop eller DFop dessutom medföras som bromsvagn. Tryckluftsbromsen å sistnämnda bromsvagn får då icke vara inkopplad".

Enligt normalmallen för växlingsrörelser enligt ovan skulle växlingssätten bromstalsberäknas,
för 20 o/oo lutning och sth 30. Dragfordonets bromskraft dock inte inräknas.

I övrigt finns regler för skjutning av växlingssätt. Till vägtrafikanters varning skulle då två ofärgade signalsken visas från framänden.


Hela tråden: