Vagnar i 600 000 - serien? (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Saturday, July 27, 2019, 20:20 (1706 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tittar på bilder jag samlat på mig och noterar att det är smalspåriga godsvagnar som är numrerade i 600 000 - serien. Plockar fram några Särtryck 420 (1958 och 1966) men finner där inte uppgifter om smalspåriga vagnar med så höga nummer.

Bilderna är;


[list]
[*]620 660, med noteringen fd 300 495 och fd VGJ 1420, bilden från våren 1964
[*]606 601 hjälpvagn Rimbo
[/list]


Kan det vara att serien 600 000 är en serie som avdelats för tjänstevagnar? Var, uppenbarligen inte i särtryck 420, hittar man uppgift om tjänstevagnar?

Svaret får bli något oprecisist då jag inte fördjupat mig särskilt mycket i saken. Följande kan dock sägas:

Tjänstevagnar och bangårdsvagnar tilldelades distrikten och administrerades därefter av dessa fram till slutet av 1960-talet. Vill man klarlägga dessa fordons öden måste man därför söka i de olika distriktsarkiven. Några centrala sammanställningar över de olika individerna fanns inte.

De enskilda vagnarna betecknades lite olika av distrikten. Det vanliga var nummerserier från 1 och uppåt. I vissa fall förekom flera sådana serier på ett och samma distrikt. För att med säkerhet kunna identifiera en enskild individ krävdes därför distrikt, sektion, tjv eller bgv samt slutligen nummer.

Det 7 distriktet (fd GDG) införde en ny metod för numrering. Tjänstevagnar gavs nummer i 67xxxx-serien och bangårdsvagnar i 77xxxx-serien. Andra siffran i numret angav därmed distriktstillhörighet. Det 4 distriktet (Östersund senare Gävle) övergick på 1950-talet till nummer i 64xxxx-serien och omkring 1960 gjordes sammalunda av 1 distriktet (Stockholm) och 2 distriktet (Göteborg) med serierna 61xxxx respektive 62xxxx.

Omorganisationen 1964 gjorde att den gamla distriktsindelningen upphörde. 6 driftdistriktet (Stockholm) använde därför serien 606xxx för nytillkomna tjänstevagnar. Motsvarande synes ha förekommit även på andra håll.

På slutet av 1960-talet övergick man till nummer enligt UIC-modell även för tjänstevagnarna.


Hela tråden: