Treaxligt i Braås juli 1964 (Fordon: vagnar)

av Gunnar D, Sunday, July 28, 2019, 17:50 (1732 dagar sedan) @ Anders Jansson

Hur skarvades de ursprungliga vagnarna ihop?


Nu är det minst 30 år sedan jag tittade närmare på ett sådant underrede så minnert kan svika. Min minnesbild säger dock att man kapade den "hela" vagnens ena bufferttbalk jämns med långbalkarna. Den "halva" vagnen nitades sedan till den "hela" vagnen med hjälp av plåtar i långbalkarnas liv. Tittade inte närmare på axlarna men troligen så bör hjulbasen ha justerats genom flytt av lagergafflarna.

När kan denna vagn, som jag avbildade för i dagarna 55 år sedan, kommit från Västergötland till Småland? I början av 60-talet, efter nedläggningarna då, eller tidigare?


Jag saknar uppgift gällande omplacering av de här aktuella vagnen. Sedan linjen Håkantorp-Forshem breddats till normalspår och bland annat cementtransporterna därmed försvunnit från smalspåret började man under 1955 att flytta över storbäriga vagnar från det västra till det östra smalspårsnätet. Detta för att ersätta äldre småbäriga vagnar vid i första hand 38 trafiksektionen (fd TÖJ och NVHJ). Sedan även Forshem-Gårdsjö breddats och även Mariestads transporter försvunnit från smalspåret återstod inte mycket och då mestadels som överföringstrafik. Då inleddes en större utskrotning av vagnar. Ett antal vagnar i bra skick omplacerades dock. Bland annat så flyttades de 50 moderna Op-vagnar som fanns i Västergötland till Växjö/Kalmar samt till Roslagsbanan.

Tack för detta!
Klart att det kan vara svårt att få fram uppgifter angående omplacering av just denna vagn men det är ändå intressant med de uppgifter du lämnat här.

Mvh Gunnar


Hela tråden: