Edvard Oredsson (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Monday, July 29, 2019, 17:09 (1725 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I en annan tråd nämns att någon "---påstod att Oredson styrde SJ i praktiken och Upmark endast var en galjonsfigur som levde i sin egen lilla bubbla."

När jag läst arkivhandlingar i SJ-arkiven slås jag av att Upmark verkar ha varit mycket operativt lagd; engagerade sig i exempelvis taxibilar och hästar, detaljerade tekniska lösningar för säkerhetssystem, ville ha besked om varför det eller det tåget blivit försenat etc. Man kunde annars tro att Upmark, som inte hade någon tidigare erfarenhet av järnväg, skulle ha anlagt ett mer strategiskt perspektiv och fokuserat på frågor kring hur järnvägen skulle styras, organiseras och marknadsföras.

Jag får närmast intrycket att Sjöberg var den mest strategiskt inriktade av de tre personer som Kjell nämner, och att Oredsson kanske anlade ett taktiskt perspektiv, medan Upmark ganska mycket befann sig i en operativ bubbla? Sjöberg var den ende av de tre som i någon större omfattning förde fram sina tankar i skriftlig form, genom ett ganska stort antal artiklar i fackpressen (t ex Statabaneingenjören och SJ-nytt), därmed blir det förstås lättare att få en bild av Sjöberg än av de två andra.

Oredsson bör genom sin gedigna erfarenhet av järnvägstrafik ha varit en stor tillgång för Upmark, kanske blev det därmed till viss del så att Oredsson "styrde SJ i praktiken"?


Hela tråden: